Сторінка гурту ABBA в Україні Історія

початок історії тут!початок історії тут!початок історії тут!

ПЕРШІ УСПІХИ І НЕВДАЧІ
У далеке плавання!     Навесні 1972 року було вирішено знову спробувати зробити щось вчотирьох. 29-го березня в Metronome Studio вони приступили до запису PEOPLE NEED LOVE (ЛЮДЯМ ПОТРІБНА ЛЮБОВ) - першого синглу гурту - і MERRY-GO-ROUND. Пізніше багато писали про те, що рішення дати дівчатам проспівати PEOPLE NEED LOVE було випадковим, однак, це не так. Пісня була побудована за принципом: хлопці - запитання, дівчата - відповідь, і навпаки. Вона і була написана спеціально для квартету "2х2". Під час запису пісні музиканти зробили важливе відкриття - вони зрозуміли, що дівчата співають краще за хлопців! За словами Агнети, результат сподобався усім. Бенні оцінює його так: Я, пам'ятається, подумав: ось наш перший по-справжньому вдалий запис! І мені здається, що Бйорн відчував те ж саме. На синглі було написано, що його виконують BJORN, BENNY & SVENSKA FLICKA і він ледве не ввійшов у Тор-100 США - просто ніхто не займався його розкручуванням, - але, все рівно, такого успіху там ніхто зі шведів дотепер не домагався. Незважаючи на це, у Швеції сингл зайняв всього лиш 17-е місце. У порівнянні з тим, до чого ми звикли, це було ніщо, - говорить Бйорн - ми зовсім не були впевнені, що саме цим шляхом потрібно рухатися далі! Ні, нічого подібного. Дівчата як і раніше займалися сольною кар'єрою, у Фріди нарешті з'явилися перші хіти, і ідея по-справжньому займатися музикою разом поки що була чимось дуже туманним. Що стосується MERRY-GO-ROUND, то пісня виходила вже шведською мовою, хоча і планувалося відразу заспівати її англійською - навіть у шведському варіанті в самому кінці пісні чутно як дівчата співають: merry, merry, merry-go-round.
    Влітку як Агнета, так і Фріда теж робили турне по концертних майданчиках Швеції, і десь у середині липня закінчився термін контракту Фріди з EMI. Для її першого синглу фірми Polar Бенні з Бйорном написали кілька речей, у записі яких, крім них трьох, взяла участь і Агнета.
    Наприкінці серпня була записана ROCK'N'ROLL BAND, а на початку вересня Бенні з Бйорном одержали завдання скласти головну тему до дитячого фільму Ture Sventon. Вони написали пісню JAG AR BLOTT EN MAN", але продюсер сказав, що вона не дуже-то підходить. Зрештою вони придумали композицію з назвою TURE SVENTON, яку заспівав Ярл Кулле, що виконував головну роль у фільмі. Пізніше, у 1973-му Стіг Андерссон написав англійський текст до відкинутої пісні, і вона ввійшла до першого альбому АВВА - RING RING під назвою I AM JUST A GIRL. Крім того, Фріді решта троє допомогли записати пару речей для різдвяного альбому. Ближче до середини місяця Агнета записала дві власні композиції для свого чергового синглу. Продюсером був Бйорн, який також склав слова для однієї з цих пісень.
    Випущена влітку PEOPLE NEED LOVE особливого успіху не мала, однак музиканти вирішили спробувати ще раз попрацювати разом. Було оголошено, що вони вчотирьох випустять цілий альбом, що складатиметься з пісень як англійською, так і шведською мовою.
    Наприкінці вересня квартет почав запис ANOTHER TOWN, ANOTHER TRAIN (ІНШЕ МІСТО, ІНШИЙ ПОТЯГ), a y середині жовтня були записані дві нові пісні - HE IS YOUR BROTHER (ВІН - ТВІЙ БРАТ) і NINA, PRETTY BALERINA (НІНА, СИМПАТИЧНА БАЛЕРИНА). Остання в листопаді була майже цілком перероблена. Бенні з цього приводу каже: Навряд чи ця пісня належить до числа кращих наших речей, але працювати над нею було весело. Там є клавішний програш, який просто неможливо зіграти. Сьогодні для запису таких фрагментів використовується секвенсер, а тоді Майкл просто записав мене на зниженій швидкості, а програвав це потім на підвищеній! На осінь 1972 року четвірка почала разом записувати вже цілий альбом, хоча самі вони були далекими від впевненості у тому, чи тривалим є майбутнє групи.
    Ще у листопаді 1972-го було оголошено рішення Шведської Радіомовної Компанії, що прийматися до участі у майбутньому шведському відбірковому турі Конкурсу Пісні Євробачення будуть тільки пісні професійних композиторів. Незабаром після цього значну групу людей, що мали стосунок до музичної індустрії, попросили скласти список із десяти найбільш придатних кандидатів. Серед інших у списку виявилася і команда Андерсон-Ульвеус-Андерссонс і до грудня було вирішено, що квартет Bjorn, Benny, Agnetha & Frida буде допущений до участі у відбірковому конкурсі. У Стіга Андерссона, однак, амбіції простягалися далі: він вважав, що пісні, які пишуть Бйорн і Бенні, здатні стати хітами не тільки за межами Скандинавії, але, може бути, і в Америці, чого поки жоден шведський запис не досяг. На експорт!
    Запрошення на участь у відбірковому конкурсі для визначення шведського представника на конкурсі пісні Євробачення-1973, надіслане Бйорну і Бенні від Шведської Радіомовної Компанії, стало для Стіга першим шансом перевірити свою правоту: адже Конкурс Євробачення буде дивитися величезна телеаудиторія у всій Європі, так що Агнету, Бйорна, Бенні і Фріду побачать в Англії, Франції, Німеччині і Голландії. А це вже крок до того, щоб їхні пісні стали хітами у цих країнах. До цього часу кращою композицією четвірки була, звичайно ж, RING RING, так що не виникало сумнівів у тому, з якою піснею виступати. Бйорн, Бенні і Майкл Третов обговорювали майбутній запис, і Майкл розповів, що тільки що прочитав книгу про легендарного продюсера Філа Спектора, у якій описувалося, як шляхом багаторазового накладення одних і тих самих інструментів він досягав своєї знаменитої "стіни звуку". Бйорн і Бенні, також колишні шанувальники Спектора, погодилися спробувати записати RING RING подібним чином. Крім того, Майкл знайшов ще і свій спосіб робити звук більш глибоким - варіюючи швидкість програвання запису. Вперше застосувавши цей прийом для запису RING RING, він користався ним і надалі, що зіграло чималу роль в історії АВВА. При уважному прослуховуванні пісні можна знайти певні підспіви, де голоси музикантів звучать як мишачий писк у диснеївській "Попелюшці"! Іншим запозиченим у Філа Спектора прийомом стало поводження з першим голосом: вокал не домінував у композиції, а був як би похований у нетрях запису і сприймався лише як один з інгредієнтів музичної "страви". Коли пісня була випущена, Polar отримала скарги від Шведської Радіомовної Компанії - та гадала, що їй підсунули запис із дефектом!
    Конкурс відбувся в лютому, - тому самому місяці, коли Агнета повинна була родити первінця, так що Фріда про всяк випадок розучила обидві жіночі вокальні партії, щоб відсутність Агнети не відчувалося, якщо по іронії долі в день виступу її відвезуть у пологове відділення. Якщо ж до виступу Агнета не встигне народити, те її вагітність буде зворушливою рисою, що викличе симпатію публіки. Однак так уже трапилося, що Лінда Улін Ульвеус з'явилася на світ лише через двох тижнів після відбіркового туру, у якому гурт зазнав несподіваної і незаслуженої поразки. До загального здивування, на конкурсі 10-го лютого 1973-го року Bjorn, Benny, Agnetha & Frida зайняли лише третє місце - незважаючи на захоплені вигуки публіки, журі віддала перевагу дуету Горана Фристорна і Клиб аф Гейжерштам з піснею, буквальний переклад якої на англійську звучить як "Твої груди як ластів'ячі гнізда"! Публіка обурювалася - адже ніхто не сумнівався, що RING RING займе перше місце: це була безтурботна весела пісенька про телефонну балаканину, виконана у стилі, що нагадував стиль британських і американських шлягерів тих днів. Пісня була на голову вище всіх конкурентів, і коли журі присудило їй лише третє місце, то стало ясно, що члени журі є далекими від новітніх напрямків у популярній музиці. У такому пригніченому стані я їх ніколи більше не бачив ні до цього, ні після! - так говорить про учасників гурту Янн Шаффер, який грав тоді в оркестрі. Що стосується переможців відбіркового туру, то на Євробаченні вони зайняли всього лише п'яте місце, поповнивши сумних список невдалих виступів представників Швеції, які жодного разу не одержали головної нагороди. Після цього випадку було вирішено, що у майбутньому пісню-переможця буде визначати публіка, а не "експерти", які давно втратили "нюх" і перестали розуміти сучасну музику. Невдача, однак, не вплинула на продаж синглу RING RING - пісня не тільки зайняла перший рядок у чартах країни, але і стала хітом у Норвегії, Данії та Фінляндії. Підбадьорений успіхом, Стіг випускає пісню й англійською (слова допомогли написати американські піснярі Нейл Седака і Філ Коді), і незабаром та очолює чарти Австралії, Голландії, Бельгії і ПАР. У Англії три різних компанії відкидають пісню, перш ніж CBS Epic погоджується випустити сингл і у чарти той не потрапляє. Тим часом, у Швеції англійська і шведська версія пісні були продані сумарним тиражем у 100 тисяч копій і захопили відповідно перший і другий рядок національного хіт-параду. Готові! Знімайте!!!
    Наприкінці січня група записала пісню ME AND BOBBY AND ВOBBY'S BROTHER - практично єдину річ, слова до якої написав Бенні! Сингл RING RING/SHЕ'S MY KIND OF GIRL був випущений у середині лютого, а 23 лютого в Агнети і Бйорна народилася донька Лінда. У це ж час Стіг Андерссон у розмові з журналістами заявив, що перший альбом групи надійде в продаж не пізніше, ніж через місяць - а треба було записати ще принаймні три нових пісні! У цей час Бенні і Бйорн велику частину часу були зайняті записом нового альбому Теда Гардештада як продюсери, тому встигли написати тільки одну пісню: LOVE ІSN'T EASY (ЛЮБОВ - НЕЛЕГКА СПРАВА). Довелося реанімувати одну зі своїх старих композицій: I SAW IT IN THE MIRROR (Я БАЧИВ ЦЕ У ДЗЕРКАЛІ), злегка змінивши приспів і майже цілком переписавши слова. Цього, однак, було мало. Допомога зненацька надійшла з боку Агнети, яка у цей час складала матеріал для свого наступного альбому. Бенні з Бйорном якось почули її пісню DISILLUSION (РОЗЧАРУВАННЯ) і Бйорн, недовго думаючи, склав англійський текст. Усі ці речі записувалися як на пожежі, тому що терміни підгорали, і в результаті знаменитого "аббівського" звучання в них практично немає, особливо це стосується DISILLUSION і I SAW IT IN THE MIRROR. 26-го березня побачив світ перший альбом групи АВВА RING RING. Треба сказати, що шлях цього альбому до сердець слухачів був найбільш тернистим і заплутаним - жоден з наступних альбомів групи не "мусолився" і не записувався так довго так довго. Поряд із речами, що показують, чим група повинна стати в майбутньому (RING RING, ANOTHER TOWN, ANOTHER TRAIN, PEOPLE NEED LOVE і т.д.), на ньому були й такі, як ROCK'N'ROLL BAND у виконанні Бйорна і Бенні; пісня DISILLUSION - мелодійна, але зовсім не комерційна; загадкова I AM JUST A GIRL і сомнабулічна I SAW IT IN THE MIRROR. Іншими словами, записані від випадку до випадку пісні, утворили альбом, позбавлений навіть вигляду якоїсь концепції! Проте, самі по собі пісні були непоганими, так що альбом зайняв для початку 18-ий рядок у шведському комбінованому (сингли + альбоми) хіт-параді. Незабаром він виявився на третьому місці, але вище піднятися перешкодили шведська й англійська версії пісні RING RING, що були випущені як сингли і займали відповідно перший і другий рядок національних чартів. На початку липня випустила сингл LOVE ІSN'T EASY/I AM JUST A GIRL, а потім, - очевидно, вирішивши піти за прикладом таких "монстрів" як The Beatles і David Bowie, які на світанку своєї діяльності мали звичку записувати особливо популярні свої композиції не тільки англійською, але й іншими мовами, для того, щоб розширити межі своєї слави, - прийнялися записувати свою найбільш вдалу на той день пісню RING RING на усіляких мовах. Треба сказати, що певний досвід у них уже був: Бенні з Бйорном, так як і Агнеті, уже доводилося цим займатися. У результаті пісня була записана німецькою та іспанською мовами. Крім того, для другої сторони німецького синглу була використана пісня ANOTHER TOWN, ANOTHER TRAIN, перетворена в WER IM WARTESAAL DER LIEBE STEHT.
    Ще 15-го червня почалося перше спільне турне четвірки концертними майданчиками країни. Вони примудрилися дати біля вісімдесяти концертів, незважаючи на те, що виступали тільки по суботах і неділях. Останній концерт відбувся 7-го вересня, після чого група приступила до запису першої пісні для нового альбому DANCE (WHILE THE MUSIC STILL GOES ON) (ТАНЦЮЙ, ПОКИ МУЗИКА ГРАЄ). Бйорн пригадує, що як тільки вони з Бенні склали цю пісню, відразу помітили - вийшло щось симпатичне. Ми немов би перенеслися у початок 60-х - вийшло щось у дусі Філа Спектора, - пояснює він. - А ще я пам'ятаю, що, написавши слова, відчув, що назва виходить довгувата... Але, порадившись, ми вирішили усе так і залишити - не могли ж ми назвати цю пісню просто "Dance"!. Нова назва - новий імідж
    Нарешті, 16-го жовтня 1973-го року команда ВJORN & BENNY, AGNETHA & FRIDA була перейменована в АВВА. На той час і публіка, і сама четвірка розуміли що попереднє ім'я є надто непрактичним, і Стіг Андерссон запропонував залишити тільки акронім - перші букви їхніх імен. Звичайно, він міг би назвати їх ВАВА чи FАВВ, якби взяв зменшувальне ім'я Фріда, а не повне Анні-Фрід, але "АББА" звучало якось більш переконливо. Але тут була одна складність: у Швеції на той час вже існувала рибно-консервна компанія з такою ж назвою (вона працює і понині). Агнета розповідає: Коли ми вирішили назватися А-В-В-А, керівництво заводу сказало: "О-кей, але тільки не змушуйте нас червоніти за вас!". Як на мене, ми їх не посоромили! - сміється вона. Хто знає, до речі, наскільки виріс у результаті в усьому світі обсяг продажів рибних продуктів фірми АВВА, і чи передбачало керівництво заводу такий результат?!
    16-го жовтня АВВА приступила до запису SUZY-HANG-AROUND, - єдиної пісні, де Бенні виконав головну вокальну партію. Можливо, це було викликано тим, що він же написав і текст цієї пісні. Більше він ніколи цього не робив. У ранні дні ні я, ні Бйорн не любили, та й не дуже-то вміли писати слова, - говорить Бенні, - але Бйорну це давалося значно легше. Якщо в нас було чотири закінчених мелодії, кожен з нас повинен був написати слова до двох, але якщо йому вдавалося скласти щось цілком пристойне за день, то в мене після двох тижнів напруженої роботи був готовий перший куплет! Гарні слова мені написати все рівно ніколи не вдавалося, і в кінці кінців, навіть і сам Бйорн погодився, що буде краще, якщо відтепер тексти будуть цілком на ньому. Гарні тексти Бйорн, все-таки, навчився писати на більш пізній фазі, коли остаточно запанував принцип: складати слова після того, коли записана цілком уся звукова доріжка, і настає час переходити до запису вокалу. На цій стадії мені вже ясно, чим повинна стати та чи інша пісня, - говорить він. - і це значно продуктивніше, аніж складати текст, слухаючи касету з записом нашого з Бенні бренькоту на акустичній гітарі і піаніно! У це ж час Бйорн став виявляти цікавість до творчості різних англійських і американських поетів - "Звичайно, щось ми проходили ще в школі, але справжній інтерес у мене з'явився тільки тепер - я дивився, як майстри змушують слова працювати!"
    Наприкінці місяця АВВА приступила до запису двох нових пісень: HONEY HONEY (ЛЮБИЙ ЛЮБИЙ) і WHAT ABOUT LIVINGSTONE (ЯК ЩОДО ЛІВІНГСТОНА). З приводу останньої Бенні каже так - Це одна їх таких дотепних пісень на зразок NINA, PRETTY BALERINA. У нас досить багато подібних пісень, слова яких не можна сприймати буквально - подібно MONEY MONEY MONEY (ГРОШІ ГРОШІ ГРОШІ), вони є певними іронічними замальовками, алегоріями. Слова до HONEY HONEY допоміг написати Стіг Андерссон. Я пам'ятаю, що ми з Агнетою хотіли, щоб у цієї пісні наші голоси звучали досить сексуально, - сміється Фріда, - але не впевнена, що нам це цілком вдалося.
    У середині листопада була записана KING KONG SONG (первісна назва - "Mr. Sex). У Бйорна з нею пов'язані направду жахливі спогади - Більшого конфузу, аніж з нею, на сцені в нас у житті не було! Це трапилося під час нашого турне разом із групою Beatmakers у кінці 1974-го - початку 1975-го року. 11-го грудня 1974-го року під час виступу у Великому Концертному Залі Стокгольма після ударного програшу в середині пісні одна з дівчат вступила раніше ніж треба. Половина музикантів пішла за її прикладом, друга половина грала як потрібно; у результаті через кілька секунд на сцені запанував хаос. Як на зло, серед публіки знаходилося чимало наших колег, і ми почували себе повними ідіотами. Ми навіть не змогли пристойно закінчити цю злощасну пісню: музиканти просто припинили грати один за іншим! Перші студійні спроби
    Безумовно, одним із головних козирів групи були чудові голоси і професіоналізм Агнети і Фріди. На початку спільної діяльності Бенні і Бйорн, як правило, знайомили дівчин з новими піснями вдома, так що, приходячи в студію, ті вже більш-менш уявляли собі, що будуть співати. Ми пробували ту чи іншу пісню вдома під акомпанемент піаніно до того, як приступити до запису звукової доріжки, щоб переконатися, що вона відповідає тональності тієї з нас, хто буде співати головну партію, - говорить Фріда - З роками Бенні і Бйорн, зрозуміло, звичайно вже заздалегідь знали, яка тональність для даної пісні буде найкращою, хоча зрідка проколи все-таки траплялися. Після того, як фонограма "-1" була готова, звичайно приступали до запису підспівів і хору. Потім, ближче до середини дня, коли дівчата вже як слід розспівалися, наставала черга сольних партій. Крім всього іншого, тепер, коли пісня вже була в роботі кілька годин, вони могли вкласти більше почуття у виконання головної партії, оскільки були вже добре знайомі з мелодією і зі словами. Я думаю, що ми в цьому відношенні були дуже здібними ученицями, - говорить Фріда, - і, крім того, із роками нагромадили необхідний досвід. До того ж, ми мали звичай працювати в студії з дев'яти ранку до пізнього вечора, роблячи перерви тільки на ленч і обід. Ліміту часу для нас не існувало, крім, хіба, Агнети, якій треба було хоч скількись часу приділяти своїм маленьким дітям. Але навіть вона рідко залишала студію раніше восьми вечора... Бували, щоправда, винятки, коли основний вокал записувався в першу чергу. Знаючи, що практично всі пісні групи записувалися шляхом багаторазових накладень, важко повірити, що на запис вокалу звичайно ішов всього один день! І навіть після 1979-го року, коли АВВА перестала бути парою подружніх пар, і всі члени четвірки стали жити окремо, вони умудрялися розівчити і записати вокал за один день! Ще однією стороною процесу роботи в студії були обговорення того, як найбільш ефектно подати вокальні партії. Досить часто мені доводилося читати в статтях і книгах про нашу групу, ніби-то дівчата практично не мали відношення до роботи в студії і беззаперечно виконували те, що їм було наказано, - обурюється Агнети, - але це у жодній мірі не відповідає дійсності! Коли сама продюсуєш свої сольні проекти - а я цим займаюся уже більше десяти років - хоч кільком речам таки навчишся, і я твердо знаю, що багаторазово підказувала ідеї, що стосуються аранжувань, гармонії та інших питань. Фріда додає, що постійно був присутній момент імпровізації - Коли слухаєш нову пісню знову і знову мимоволі починаєш думати, що в ній залишити, а що покращити чи взагалі змінити. Вони мають разючий контроль над своїми голосами і здатні на зовсім дивовижні речі! - захоплюється Майкл Третов. - не тільки головні партії, але і підспіви вони виконують із феноменальною точністю, не втрачаючи при цьому "відчуття" пісні. Мало хто може цим похвалитися. Говорячи про "аббівське звучання", звичайно мають на увазі мелодійність пісень, наше специфічне аранжування, внесок Майкла Третова і тому подібні речі, - продовжує Бенні, - але заберіть Агнету і Фріду, і дайте проспівати їхні партії двом іншим співачкам, і це знамените звучання відразу вилетить у кватирку! Їхні голоси були найбільш важливим інгредієнтом у структурі нашої музики.
    У 1973 році АВВА завершувала тільки третій рік свого існування. Те, що шведські й англомовні пісні гурту миттєво опинялися на верхніх місцях хіт-парадів, було беззаперечним свідченням їхньої популярності, через яке усі четверо вирішили припинити власні сольні кар'єри і зосередитися на роботі в колективі.

продовження історії тут!продовження історії тут!продовження історії тут!


ГОЛОВНА
Історія | Музика | Вірші | Фото | MP3 | Soft
Лінки | Пошта | Відгуки | Банери | Автор



Українська банерна мережа

Copyright Теодор Лещак 2002-2009
Hosted by uCoz